Studio
Mensen, producten en ondernemingen worden maar al te vaak beoordeeld op die ongrijpbare, maar ó zo belangrijke, niet te revancheren eerste indruk. Deze kan bepalend zijn voor de houding die men aanneemt ten opzichte van jouw product of dienst. Die houding maakt of potentiële klanten bereid zijn je te vertrouwen en je - direct of op termijn - aardig gaan vinden. Dat is essentieel. Want bij iemand die je niet vertrouwt of aardig vindt, koop je niets. En doe je al helemaal geen beroep op zijn dienstverlening. De sleutel tot dit vertrouwen? Een betrouwbare en herkenbare huisstijl met een consistent en terugkerend gebruik van het ontworpen logo.
Wij volgen onze Grafisch Vormgever Lotte in de vijf stappen die ze doorloopt in het ontwikkelen van de nieuwe huisstijl voor Degave. Deze jonge organisatie gaat zich specialiseren in het adviseren en ontzorgen van bedrijven op het gebied van subsidievraagstukken. Lees je mee?
Klant:
Degave
Opdracht:
Grafisch / Digital
Eigenlijk is er geen vaste formule voor het ontwerpen van een huisstijl. Uiteraard werken wij bij Marketingstudio Brainpink wel volgens een proces waarbij we de belangrijkste stappen doorlopen. Het eindresultaat staat of valt met een duidelijke briefing. Wat wil de opdrachtgever? Wat is de doelgroep, wie is de beoogde potentiële klant? Moet er een pay-off worden toegepast? Zijn er verder zaken waar we rekening mee moeten houden? Of hebben we helemaal de vrije hand?
"Daarna beginnen we met brainstormen. Of broeden eigenlijk... Want als de naam eenmaal bedacht is, dan beginnen de radartjes in mijn hoofd te draaien. Er komen kleuren in mij op, in verschillende combinaties. Wat past bij de uitstraling die we neer willen zetten? Wat voor stijl moet dit zijn? Strak, modern, vrouwelijk, zacht, zakelijk of kinderlijk? Aan wat voor vormen denk ik? Rond of rechthoekig? Hoeveel letters heeft het woord, kan ik daarmee spelen?" De radartjes blijven maar gaan. Er is een proces in gang gezet dat in het onderbewuste doorwerkt. Wordt vervolgd!
"Ik kruip achter mijn Mac en start te schetsen. Degave gaf in de briefing aan te willen gaan voor een zakelijke, kleurrijke en vooruitstrevende uitstraling. In deze eerste schets maak ik heel veel keuzes. Het lijkt heel simpel maar in hele korte tijd elimineer ik al veel opties.
Ik start met het bepalen van de schrijfwijze van de merknaam. Al snel beredeneer ik dat Degave in onderkast moet. Het gebruik van kapitalen aan het begin van beide woorden zorgt voor onrust, alles in kapitalen maakt het woord onleesbaar. Een spatie tussen de woorden maakt het geheel minder krachtig. Het toevoegen van kleur in het woordmerk is een optie, afhankelijk van wat er met het beeldmerk gaat gebeuren. Voor het font kies ik voor een moderne en strakke uitstraling, schreefloos. En dan nog de pay-off. Dezelfde dilemma's duiken op. Al snel is de conclusie dat dit in kapitalen moet, dat is het meest rustig.
Dan het belangrijkste: het beeldmerk. Wat voor vormen zijn passend? Al snel denk ik aan ronde vormen, een halve cirkel, als een helpende hand. En met deze vormen ga ik spelen. Het ronde en zachte past goed bij de branche waarin Degave opereert. Mensen en organisaties vooruit helpen: sympathiek. In combinatie met een strak lettertype straalt dit zowel zakelijkheid als behulpzaamheid uit. Het vooruitstrevende karakter van de organisatie verwerk ik in het felle, opvallende en vrolijke kleurgebruik. Dit komt terug in de transparantie en de overlap van de verschillende kleuren en het toepassen van het infinity symbool. De klant wenst de woorden 'bona conscientia', wat in het Latijn 'naar eer en geweten' betekent, terug te laten komen in het logo. Een mooie extra uitdaging voor mij om dit passend te verwerken in het logo!
Ik speel nog even verder met de dikte van de vormen en de manier waarop deze elkaar overlappen, moet dit deel nog iets korter? Ja, de vorm mag iets dikker en de stok van de eerste letter iets korter. Nu moet het een geheel worden. Het beeldmerk, het woordmerk, de pay-off en de extra toevoeging. Waar plaats je wat? Plaats ik het naast of boven elkaar en hoe groot moet het beeldmerk zijn ten opzichte van het woordmerk? Uiteindelijk is het logo met het beeldmerk rechtsboven het meest in balans. Ook heb ik besloten om ‘bona conscientia’ los in de huisstijl toe te passen en niet als vast element in het logo te plaatsen. Dat is te veel van het goede. Dit element zal in reliëflak worden toegevoegd voor een heel speciaal effect."
Moving on: de volgende stap is het uitwerken en doorvoeren van de gehele huisstijl in de verschillende middelen. Dus het ontwerpen van het briefpapier, de visitekaartjes, de enveloppen en nog veel meer. Is dat afgerond? Dan rest de voorbereiding op de eindpresentatie. "En dan het grote moment: wat vindt de klant ervan? Dolenthousiast waren ze! En daar doen we het voor. Op naar de volgende klus!"