Foto
Auteur: Roos
Leestijd: 3 minuten
Foto's en afbeeldingen hebben doorgaans een positief effect op de content. Het gebruik van stockfoto's is een makkelijk alternatief en kan bovendien een goed resultaat opleveren, maar toch zijn er ook nadelen. In dit artikel sommen we de voor- en nadelen voor je op van zowel stockfoto's als eigen geschoten foto's.
Stockfoto's zijn foto's die door fotografen worden gemaakt en worden verkocht voor commercieel gebruik. Deze foto's worden vaak gemaakt van alledaagse voorwerpen, mensen, situaties en landschappen. Ze worden opgeslagen in een online database en kunnen worden gekocht en gebruikt door bedrijven, ontwerpers, reclamebureaus en individuen voor hun eigen publicaties en projecten. Er zijn veel website's waar je gratis stockfoto's kunt downloaden, zoals Pexels en Shutterstock. Op sommige websites moet je betalen voor stockfoto's maar dan heb je ook meer keuze en betere kwaliteit, zoals Envato.
Het kiezen van een stockfoto hoeft natuurlijk niet lang te duren, dus het is vooral een snelle oplossing. Je hoeft geen set-up op te zetten en je hoeft geen nabewerking te doen.
Er zijn ontzettend veel stockfoto websites waar je weinig of zelfs niets hoeft te betalen voor stockfoto’s. Dat betekent dat het vaak goedkoper is om met stockfoto's aan de slag te gaan dan zelf materiaal te schieten.
Op de stockfoto websites kun je een onderwerp invullen en vervolgens krijg je tientallen resultaten te zien waar je uit kunt kiezen. Dit is natuurlijk een groot voordeel, want je kan dan precies kiezen welke afbeelding het best past bij je content.
Sommige shots kan je gewoon niet zelf maken. Denk aan lastige drone shots of een shot vanaf de bovenkant van de eiffeltoren. Een stockfoto kan dan uitkomst bieden, omdat het vaak goedkoper en toegankelijker is.
Één van de grootste nadelen aan stockfoto’s is de kwaliteit. Je zult merken dat de foto’s niet altijd even scherp zijn als je deze download en dat kan vervelend zijn. Dit is vooral met de gratis stockfoto’s het geval. Betaalde stockfoto’s zijn vaak van betere kwaliteit.
Het kan zijn dat mensen de foto vaker hebben gezien en in een andere context hebben gezien. Dit kan natuurlijk voor verkeerde associaties en verwarring zorgen. Het is daarnaast niet goed voor je herkenbaarheid, omdat de foto niet specifiek is afgestemd op jouw onderneming en branding.
Een stockfoto is een stuk minder persoonlijk. Het is niet het kantoor van het bedrijf op de afbeelding en ook de echte werknemers staan niet op de stockfoto’s.
Sommige stockfoto’s zijn zo goed dat het hartstikke nep overkomt. Alles is geposeerd, de modellen lachen te nep en het licht is perfect. Dit komt natuurlijk ongeloofwaardig over en geeft daarnaast totaal geen indruk van de sfeer binnen het bedrijf.
Met een professionele en zelf geschoten foto kun je een veel beter beeld geven van je bedrijf. Je maakt de foto’s namelijk in de sfeer en uitstraling van het bedrijf. Als de foto’s in het bedrijf en van de werknemers worden gemaakt, zullen klanten dit gaan onthouden en herkennen. Vooral als de afbeeldingen vaker terug komen.
Dan komen we meteen op het volgende punt, namelijk herkenbaarheid. Omdat de foto je bedrijf weergeeft zorgt dit voor herkenbaarheid. Als je de foto op meerdere plekken terug laat komen zullen mensen het uiteindelijk gaan herkennen. Dit zorgt voor meer herkenbaarheid en vertrouwen bij de klanten
De foto is natuurlijk uniek, want er is er maar één van. Daarnaast is ook onderscheidend, omdat de foto nergens anders op staat
Zelfgemaakte foto’s zijn rechtenvrij, dus je mag de foto altijd en overal voor gebruiken.
Het schieten van nieuwe foto's voor de organisatie is een uitje op zich, vooral als er op een andere locatie moet worden geschoten. Het zorgt voor een teamgevoel en medewerkers zullen zich betrokken voelen.
Een stockfoto zoeken en kiezen is natuurlijk zo gepiept, maar zelf foto’s maken kan wel wat tijd in beslag nemen. In goede en mooie foto’s zit veel moeite en vooral erg veel tijd. Soms moeten er wel vijftig foto’s gemaakt worden voordat er een goede tussen zit. Dit kan aan allerlei factoren liggen, denk aan het licht, achtergrond of technische factoren.
Een goede camera, een professionele fotograaf, bewerkingsprogramma enzovoort. Dat zijn allemaal redenen dat eigen foto’s veel duurder zullen zijn. Als de fotograaf naar een bepaalde locatie moet zal dit veel tijd kosten en dus ook veel geld.
Er gaat ook tijd zitten in het nabewerken van de foto’s. Dit kun je natuurlijk uitbesteden of zelf doen: in beide gevallen zal het geld kosten. Bij het uitbesteden moet je natuurlijk iemand inhuren, en als je ervoor kiest om het zelf te doen dien je bepaalde bewerkings programma’s aan te schaffen.
Ziekte, verandering van het weer of een kapotte camera: het zijn allemaal risico's waar je mee te maken kan krijgen tijdens een opnamedag. Externe voorvallen kunnen ervoor zorgen dat een fotosessie niet gaat zoals die moet. Dat is natuurlijk een nadeel dat je bij stockfoto's niet hebt.