Content marketing
Auteur: Roos
Leestijd: 5 minuten
Het is tegenwoordig erg handig om blogs op je website te plaatsen. Door middel van een blog kun je laten zien waar jouw expertise ligt. Een blog genereert daarnaast ook meer bezoekers op je website, omdat je meer relevante informatie deelt. Google pikt dit op en zet je dan automatisch hoger in de zoekmachine.
Bloggen is al een lange tijd geleden ontstaan, doordat webloggers informatie, gedachten en ideeën delen via het internet. Deze gedachten, informatie en ideeën worden dan gedeeld in de vorm van tekst of terwijl een blog, maar ook in de vorm van afbeeldingen en video's. Veel mensen vergelijken een blog met een artikel, toch is dit heel anders. Een artikel is vaak betaald in een magazine of krant en gaat over een vast onderwerp. Een blog schrijf je, omdat je het zelf leuk vind om te doen en om je kennis en ideeën te delen met anderen. Als je nou een hele goede en interessante blogger bent, kun je er uiteindelijk ook geld mee verdienen.
Blogs plaatsen op je website heeft veel verschillende voordelen. Door een blog kun je aan jouw doelgroep laten zien hoeveel verstand je hebt van jouw branche. Je deelt veel expertise en kennis waardoor je klanten vertrouwen geeft. Dit kan voor klanten wel eens een reden zijn om een aankoop te gaan doen. Daarnaast hou je door blogs je website relevant. Het zorgt voor vernieuwing en relevantie. Door vragen van klanten te beantwoorden in een blog zullen ze vaker naar je website gaan en misschien wel blijven plakken. Dit zorgt voor persoonlijke interactie met je klanten, wat zeker gewaardeerd wordt. Het is altijd een voordeel om veel zoekwoorden te gebruiken die klanten aantrekken, zo zorg je ervoor dat Google je website interessant gaat vinden. Zo kom je hoger in de zoekmachine te staan en zullen er dus meer bezoekers naar je website komen.
Zoek op Google naar nieuwe trends en ontwikkelingen. Op deze manier zie je precies wat er momenteel speelt en relevant is. Bij deze stap kun je ook al een beetje inspiratie opdoen voor eventuele onderwerpen.
Bij de tweede stap doe je onderzoek naar je doelgroep. Voor wie schrijf je eigenlijk een blog? Dit is ontzettend belangrijk om te weten. Zo kun je de blog aanpassen op de interesse en behoefte van je doelgroep. Dit zorgt ervoor dat je doelgroep de blog ook daadwerkelijk gaat lezen. Je past je onderwerp en tone of voice aan op je doelgroep.
Bij stap drie ga je echt naar specifieke onderwerpen kijken. Denk hierbij aan je eerder onderzochte doelgroep en de eerder opgezochte trends en ontwikkelingen. Je moet namelijk schrijven over een onderwerp wat zij interessant vinden en willen gaan lezen. Daarnaast moet het onderwerp ook relevant zijn, denk hierbij aan eventuele problemen waar jou doelgroep tegenaan loopt.
Als je dan je onderwerp hebt bepaald dan ga je kijken naar wat de concurrenten over het onderwerp hebben geschreven. Hier kun je veel inspiratie uithalen, omdat je een voorbeeld blog . Schrijf tijdens het bekijken van de concurrenten steekwoorden op over relevante informatie. Dit kun je later altijd toevoegen aan je blog.
Stap vijf bestaat eigenlijk uit heel erg veel googelen. Op Google is enorm veel informatie te vinden over elk onderwerp. Leef je even uit en bekijk alle informatie. Deze stap is vooral belangrijk als je nog niet zoveel van het onderwerp weet. Mocht er belangrijke informatie tussen staan, schrijf dit dan even op. Die informatie kun je altijd later in je blog gebruiken.
Bij stap 6 gaan we een zoekwoorden tool gebruiken om te kijken of er veel op het onderwerp wordt gezocht. Kijk naar woorden die bij het onderwerp passen en of daar veel op wordt gezocht. Woorden met een hoog zoekvolume schrijf je op en pas je toe in je blog. Zorg ervoor dat deze woorden in de titel en kopjes komen. Daarnaast is het belangrijk dat de woorden vaak terug komen in de tekst.
Bij de zevende stap ga je een lay-out bedenken voor je blog. Je bedenkt een titel en verschillende kopjes. Bij dit proces denk je aan de zoekwoorden met een hoog zoekvolume.
En dan kan eindelijk de leukste stap beginnen; namelijk het schrijven van je blog! Begin met een goede pakkende header. Je header moet een samenvatting geven over waar je blog over gaat. Het is ook belangrijk om goede zoekwoorden in je header te gebruiken. Daarna ga je onder je kopjes alle relevante informatie schrijven. Kijk hierbij ook naar eerder opgeschreven steekwoorden.
Als je de tekst hebt geschreven is het handig om even na te lopen of alles wel onder het goede kopje staat. Op deze manier maak je de tekst beter leesbaar voor je doelgroep. Kijk of de blog toegankelijk is voor je doelgroep en goed te begrijpen en lezen is.
Soms schrijf je over een onderwerp waar je niet heel veel van weet of verstand van hebt. Het is dan slim om iemand anders je blog te laten lezen. Die persoon kan dan kijken of er geen foute informatie in staat. Vraag die persoon ook meteen om feedback, want tips zijn altijd welkom! Is alles duidelijk? Goed leesbaar? En voor de zekerheid nog een keer die spelfouten checken.
De elfde stap is vaak niet de favoriete stap, maar zeker niet onbelangrijk. Bij stap elf gaat het namelijk om de spellingscontrole! Heel erg vaak checken op spelling is ontzettend belangrijk. Het staat onprofessioneel en slordig. Soms na honderd keer checken zie je de fouten niet meer. Het is dan handig om een collega ernaar te laten kijken. Denk ook altijd aan hoofdletters, interpunctie en de werkwoorden.
Een blog met alleen maar tekst is natuurlijk niet aantrekkelijk en zelfs een beetje saai. Vul je blog aan met een pakkende afbeelding. De afbeelding moet natuurlijk aansluiten op je blog en interesse wekken bij je doelgroep. De afbeelding valt namelijk samen met de titel en de kopjes het meest op. De betere afbeeldingen zijn zelfgemaakt, maar ik kan me voorstellen dat je deze niet altijd hebt. Gebruik dan stockfoto’s. Deze afbeeldingen zijn rechtenvrij te gebruiken op jouw website en hebben een redelijke kwaliteit.
Stap dertien is iets technischer, dit gaat namelijk over CMS. Het is erg belangrijk om je blog op de goede manier in CMS zetten. Zorg er dan voor dat je maar één H1 hebt en zorg ervoor dat je tussenkoppen H2 hebben. Een alt tekst bij je afbeeldingen is ook niet onbreekbaar. Zorg natuurlijk voor een goede SEO titel en meta description, omdat je dan beter vindbaar zal zijn in de zoekresultaten van Google.
Dan de allerlaatste stap en dat is alles goed nalopen. Dingen kunnen altijd verspringen of verkeerd gaan. Kijk daarom voor de laatste keer of alles goed staat en of je niet dingen mist en check of alles recht staat.